DI-UMONS : Dépôt institutionnel de l’université de Mons

Recherche transversale
Rechercher
(titres de publication, de périodique et noms de colloque inclus)
2020-12-19 - Colloque/Article dans les actes avec comité de lecture - Français - 10 page(s)

Bridoux Stéphanie , de Hosson Cécile, Nihoul Céline , "Pratiques in situ d’enseignants universitaires et confrontation avec le vécu des étudiants : une étude de cas" in INDRUM, 179-188, Bizerte, Tunisie, 2020

  • Codes CREF : Mathématiques (DI1100), Didactique (DI4616)
  • Unités de recherche UMONS : Mathématiques effectives (S820)
  • Instituts UMONS : Institut de Recherche sur les Systèmes Complexes (Complexys)
  • Centres UMONS : Modélisation mathématique et informatique (CREMMI)
Texte intégral :

Abstract(s) :

(Anglais) In this contribution, we investigate which dimensions of the professional identity of the academic profession are reflected in the practices of two university teachers (UT), one in mathematics and the other in physics, and what are the consequences for the students' experience at the end of a course delivered by each UT. Our analyses show that the teaching practices of each UT are organized according to the representations they have of their discipline and the understanding expected from students. The analysis of the questionnaires administered to the students reveals regularities but also gaps between the objectives of the UTs and the way in which the students have experienced each course.


Mots-clés :
  • (Anglais) teachers and students practices at university level
  • (Anglais) preparation and training of university mathematics teachers
  • (Anglais) epistemology
  • (Anglais) professional identity