DI-UMONS : Dépôt institutionnel de l’université de Mons

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2016-10-08 - Colloque/Présentation - poster - Anglais - 1 page(s)

El Bouragui Khira , Lefebvre Laurent , Wauthia Erika , Rossignol Mandy , "Effect of anxiety on inhibition processes and emotional judgment of social and non-social stimuli in a non-clinical sample." in 6th Belgian Brain Congress - 8 octobre 2016, MOns, Belgique, 2016

  • Codes CREF : Psychopathologie (DI3513), Neurosciences cognitives (DI4296), Sciences cognitives (DI4290), Psychologie cognitive (DI4211)
  • Unités de recherche UMONS : Psychologie cognitive et Neuropsychologie (P325)
  • Instituts UMONS : Institut de recherche en sciences et technologies du langage (Langage), Institut des Sciences et Technologies de la Santé (Santé)
  • Centres UMONS : Mind & Health (CREMH)
Texte intégral :

Abstract(s) :

(Anglais) 6th BELGIAN BRAIN CONGRESS (BBC 2016) Mons, 08/10/2016 Effect of anxiety on inhibition processes and emotional judgment of social and non-social stimuli in a non-clinical sample using anti-saccade and decision tasks. El Bouragui Khira1, Wauthia Erika1,2, Laurent Lefèbvre1, Rossignol Mandy1 1 Service de Psychologie Cognitive et de Neuropsychologie, Université de Mons 2 Fonds pour la Recherche en Sciences Humaines, Belgique Cognitive biases have been highlighted in anxiety disorders impairing inhibition function and emotional evaluation. This study aimed to provide evidence for these deficits in a non-clinical sample. 118 students (aged 18 to 31) were submitted to an anti-saccade task to assess inhibition processes. They had to focus their attention toward a target according 3 conditions: non emotional stimuli (white ovals), emotional social stimuli (emotional facial expressions, EFE) or emotional non social stimuli (animal/plant eliciting positive/negative valence). Correct answer’s (CA) rates and reaction time (RT) were recorded. According to Eysenck’s attention control theory, we hypothesized an effect of anxiety on efficiency (longer RT) but not on effectiveness (CA). To assess emotional evaluation, participants had also to perform a decision task by identifying emotion, valence and arousal of displayed EFEs. In the line of Mogg and Bradley studies (1998), we expected a negative interpretation of neutral stimuli and an enhanced evaluation of negative ones. Results will be presented and discussed based on literature findings. Résumé en français: Les troubles anxieux sont caractérisés par des dysfonctionnements cognitifs et émotionnels. Notre étude investigue ces processus chez 118 étudiants à travers des tâches qui consistaient à porter leur attention vers des cibles non émotionnelles (formes géométriques), socio-émotionnelles (visages exprimant une émotion) ou émotionnelles mais non sociales (animaux provoquant des émotions positives ou négatives) et à identifier l’émotion des visages présentés. Nous attendons une réactivité plus lente et des interprétations plus négatives des expressions faciales émotionnelles en lien avec l’anxiété. La mise en évidence de tels résultats permettrait d’établir des programmes pour ré-entraîner ces fonctions et aider à pallier ces difficultés.