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2019-03-18 - Article/Dans un journal avec peer-review - Français - 24 page(s) (A publier)

Friant Nathanaël , "Identités et logiques d’action d’établissements dans un contexte de quasi-marché: que donnent les établissements secondaires belges francophones à voir d’eux-mêmes sur leurs sites Internet ?" in Éducation Comparée

  • Edition : Association Francophone d'Education Comparée, Sèvres (France)
  • Codes CREF : Pédagogie comparée (DI4611), Politique de l'éducation (DI4415), Sociologie de l'éducation (DI4142)
  • Unités de recherche UMONS : Méthodologie et formation (P316)
  • Instituts UMONS : Institut de Recherche sur les Systèmes Complexes (Complexys), Institut de Recherche en Développement Humain et des Organisations (HumanOrg)
Texte intégral :

Abstract(s) :

(Anglais) In the quasi-market of French-speaking Belgium, schools set up logics of action allowing them to attract a sufficient number of students. Moreover, building a specific identity, schools attract certain categories of students, and drive others away, in order to position themselves in the market, and protect themselves from the effects of competition. In this paper, we study the construction of these identities according to how schools portray themselves through the texts they have on their websites. Lexicometrical analysis of the texts collected from the websites of 337 secondary schools shows that the schools generally portray themselves by means of the values they develop. Ths is linked with their educational network’s identity, as well as their educational offer and the social composition of their pupils.

(Anglais) In the quasi-market of French-speaking Belgium, schools set up logics of action allowing them to attract a sufficient number of students. Moreover, building a specific identity, schools attract certain categories of students, and drive others away, in order to position themselves in the market, and protect themselves from the effects of competition. In this paper, we study the construction of these identities according to how schools portray themselves through the texts they have on their websites. Lexicometrical analysis of the texts collected from the websites of 337 secondary schools shows that the schools generally portray themselves by means of the values they develop. Ths is linked with their educational network’s identity, as well as their educational offer and the social composition of their pupils.

(Français) Dans le quasi-marché belge francophone, les établissements mettent en place des logiques d’action leur permettant d’attirer un nombre suffisant d’élèves. De plus, en se construisant une identité spécifique, les établissements attirent certaines catégories d’élèves et en éloignent d’autres de façon à se positionner sur le marché et à se protéger des effets d’une concurrence trop forte. Dans cet article, nous étudions la construction de ces identités par le biais de ce que les établissements donnent à voir d’eux-mêmes dans les textes qu’ils produisent sur leurs sites Internet. L’analyse lexicométrique de textes recueillis sur les sites Internet de 337 établissements d’enseignement secondaire montre qu’ils se présentent pour une partie non négligeable sur le mode des valeurs développées, en lien avec une identité de réseau d’enseignement, mais aussi avec l’offre de formation et la composition sociale du public scolarisé.